Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Одним із кроків реформування судової системи є оптимізація системи судів першої інстанції шляхом їх укрупнення (злиття).
Оптимізація за оприлюдненим планом структури Ленінського і Корабельного районних судів м Миколаєва, Жовтневого та Снігурівського районних судів Миколаївської області шляхом об'єднання на базі першого з названих судів дозволить об'єднати під одною територіальністю судової юрисдикції приблизно 2800 квадратних кілометрів. Відстань між двома найбільш віддаленими судами: Ленінським районним м. Миколаєва та Снігурівського районним Миколаївській області становить 70 кілометрів.
Питання оптимізації (укрупнення) судів районної ланки, а саме: виправданість цього кроку, організація роботи, проблеми доступу населення до правосуддя, були предметом обговорення на різних експертних майданчиках.
Структурні реформи в сфері державного та комунального управління мають вектором мінімізацію часових і грошових витрат одержувачів їх послуг.
Вважаю, що судочинство як виняткова функція держави, тим не менш, є за своєю природою наданням з його боку конкретної послуги по здійсненню правосуддя.
Критерії якісності цієї послуги оцінює в кінцевому підсумку сам споживач, тобто будь-яка особа, залучена до сфери здійснення правосуддя.
Негативну оцінку процесу укрупнення судів районної ланки споживач судових послуг дасть в разі: незрозумілості алгоритму отримання послуги по здійсненню правосуддя, технічних і організаційних збоїв в роботі судів, а також необхідності більшої витрати на судові послуги часу і грошей більше того чим було до оптимізації.
Тільки масова інформаційна компанія проведена державою по відношенню до населення України з роз'яснення принципів роботи оптимізованого ланки судової системи, переконання споживача судової послуги в ефективної та прозорої роботи суду по відношенню безпосередньо до нього і, зрозуміло, дійсне забезпечення такого стану справ, дозволять вважати оптимізацію успішною.
У листопаді цього року я мав можливість ознайомитися з чинним ефективним прикладом експлуатації системи «Електронний суд» впровадженої на базі Київського районного суду м.Одеси.
І, крім усього іншого, прийшов до висновку про необхідність впровадження принципів електронного суду, нагальну потребу подолати відсталість і боязнь у вивченні нових технологій судових послуг їх споживачами (в тому числі, професійними юристами і адвокатами) і про те, що в подоланні зазначених явищ можуть допомогти сучасні методи комунікації (соціальні мережі, інформаційні портали).
На мою думку, майбутнє укрупнення судів можна вважати результативним в тому випадку, коли знання споживача про нову якість надаваних судами послуг (оперативність, прозорість, зрозумілість), буде спиратися на дійсно функціонуючу систему, своєю якістю відповідну очікуванням.
Забезпечення дорогих потреб для функціонування системи електронного суду, як-то: закупівля обладнання відеозв'язку, наявність при кожному укрупненому суді декількох IT фахівців, а також наявність майданчиків за місцем знаходження ліквідованих судів для надання дистанційно судових послуг є обтяжливим для державного бюджету.
Однак без відповідних інвестицій соціальна віддача судових послуг, що надаються оптимізованим судом першої інстанції може виявитися не такою як очікується.